onsdag 27 oktober 2010

Det känns som ett svek. Fast det är direkt nödvändligt. Jag undrar hur hon skulle ha gjort. Jag har alltid planterat blommor och tagit hand om mammas grav, nu har jag inte tid och pappa har inte heller tid.Brorsan bor i Norge. Graven ser ut som en katastrof och visar inte alls att hon faktiskt är saknad. Jag vet inte om jag känner så för att jag och mamma inte pratade med varandra på flera år utom de sista dagarna hon var i livet, då fanns det ju plötsligt inget mer att bråka om eller inget mer att hata.(även om jag fortsatte hata ett tag efter hennes död) Då var det ju slut liksom. Kanske är det mitt sätt att visa att jag faktiskt gillade henne lite ibland.. eller att vi varken ville eller kunde visa känslor och kärlek när hon levde. Att jag genom att ta hand om graven försökt ställa allt till rätta och glömma allt orätt.
Att be någon okänd att ta hand om hennes grav och bara komma dit och tända ljus och lägga blommor när tid finns. Är det rätt? Jag har inte glömt henne. Jag hatar henne inte. Men det känns som att hon tror det, där hon är på andra sidan.

2 kommentarer:

  1. varför har du hatat din mamma? nyfiken..

    SvaraRadera
  2. :) Jag tycker det är strongt av dig att ha tagit hand om graven. Nu är det dags av en ny del av ditt liv och just nu finns därmed inte tiden att ta hand om graven på samma sätt.
    Klart att du ska be någon annan ta hand om graven, då slipper du få dåligt samvete över att du inte är där "tillräckligt" ofta.
    Knappast troligt att hon vill att du ska ha dåligt samvete.

    SvaraRadera