söndag 15 augusti 2010

Disk på sängen

Jag är min mammas dotter och min bror är min mammas son... När jag var yngre och bodde hemma hos mamma och pappa (mamma dog för 5 år sen) Då hjälpte jag till med så lite som möjligt på så lång tid som möjligt. Nu är jag mamma själv och precis som min egen mamma sjukt arg på onödiga saker som man inte ska bry sig om enligt Dalai lama och andra lärda personer. När vi växte upp så viftade bror min med sina ögonfransar och slapp undan sina sysslor, typ plocka ur diskmaskinen och sånt. Jag struntade fullkomligt i att ens försöka manipulera bort sysslorna. Jag bara gjorde dom inte. Oftast fick man någon arg lapp som det stod att hon var pesviken. Hon kom från Finland och där blir man pesviken. På svenska var hon besviken.

Nu bor jag med dotter, man och en bror i klädkammaren... och jag blir inte pesviken. Jag bllir riktigt jävla skitarg. Igår när bror hade ätit middag så skulle han ner på stan. Så då går han bara... lämnar tallriken på bordet och går. Det brann i skallen på mig. Jag la tallriken på hans säng. Skickade ett sms om att vi har tvättkorg och han är välkommen att lägga smutstvätt där. Inte direkt i tvättmaskinen (han hade gjort det) (vem gör så) Min mamma brukade lägga disken på min säng när jag struntat i den.. Jag tjuvrökte på mitt rum också. Eller jag tjuvrökte inte för alla vistse ju om det, Ibland låg askoppen också i sängen.. mamma rökte själv men hon stod under fläkten (eller åtminstone i närheten av den) men det var strikt förbjudet att röka på andra ställen. det var strikt förbudet att röka men jag struntade i det. Man ville ju inte riskera att vi skulle vara sams...

Jag är numera en vän av diskmedel och ordning. Min bror försöker smita undan och jag får spel och kastar in disken på hans kudde. Jag kan också lämna kvar disk framme en JAG plockar bort det sen. ingen annan JAG gör det. Mamma skriver lappar i himlen. Jag får dom mentalt när disken står kvar framme.

Idagfyller Julia 4 månader. Tiden går. Fast jag fyller 30 om 2 månader.. det måste ju vara ett skämt.. är man inte vuxen när man är 30? Jag är en förväxt 18 åring med en liten släng av 70 åring.

1 kommentar:

  1. kommer ihåg det där med emil o hans sätt o slippa undan det mesta.... till o med jag tog ju han i försvar jämt mot elaka jenny!!!

    SvaraRadera